N-VA Deinze en Zulte vragen gezamenlijke aanpak van fietspad tussen Grammene en Machelen

Op 16 mei 2020

Het mooie weer en de minder fijne omstandigheden van het corona virus hebben veel mensen richting fiets geholpen. Fantastisch nieuws. Maar een aangepaste fietsinfrastructuur zou nog fijner zijn. De afdelingen van N-VA Deinze en Zulte pleiten daarom gezamenlijk voor een dringende aanpak van het fietspad die de deelgemeentes Machelen en Grammene verbindt.

Ward Baeten is ondervoorzitter van N-VA Zulte en zelf een heel actieve fietser: “Zowel in Zulte als Deinze zijn er al belangrijke stappen gezet om de veiligheid en het comfort van de fietsers te verbeteren. Het lange afstandsfietspad (F7) is op grondgebied van de gemeente Zulte bijna voltooid. Toch zijn er nog verschillende andere belangrijke schakels die ontbreken. De verbinding langs de Brugstraat is er één van.”

“Het gemeentebestuur ondernam al verschillende stappen om de situatie aan te pakken”, gaat Ward Baeten verder. “Maar de weg ligt in verschillende gemeentes en ook hogere overheden zijn betrokken partij. Het stadsbestuur van Deinze werd al verschillende malen gecontacteerd. De laatste keer nog in oktober van vorig jaar. Toen luidde de reactie dat er geen budget voorzien is om deze situatie aan te pakken”.

Matthias Neirynck is gemeenteraadslid in Deinze voor N-VA en betreurt deze reactie. “Deinze heeft al veel investeringen gedaan op vlak van fietsverbindingen maar blijft hier toch in gebreke. In de Brugstraat ligt een betonstrook die men bezwaarlijk een fietsstrook kan noemen. De strook is bezaaid met putten”. Maar Matthias Neirynck (N-VA) maakt zich vooral zorgen over de veiligheid van de fietsers. “De straat is erg breed voor auto’s en er is geen enkele fysieke afscheiding tussen de rijweg en het fietspad.” Bovendien ligt de snelheid er vaak hoger dan toegelaten wat de situatie alleen maar verergert. Wij pleiten voor een dringende aanleg van een afgescheiden fietsstrook aan weerskanten van de weg om zo de veiligheid te verhogen” besluiten Baeten en Neirynck.

Hoe waardevol vond je dit artikel?